Artysta zaprezentuje działanie o tytule „Pre sent”, które odnosi się do obecności w czasie teraźniejszym, jednak tutaj potraktowane jest ono dwuczłonowo. Część „pre” wskazuje na czynności poprzedzające. Rogulski nawiązuje do czynności związanych z organizacją wydarzenia, materii performowania na backstage’u. „Send” jako ten drugi człon oznacza „wysyłać”, który autor pojmuje jako działania związane z wysyłaniem instrukcji, próśb z zapotrzebowaniem technicznym, paczki z wcześniej przygotowanym transparentem. Wysyłanie prowadzi do działania – elementu żywej improwizacji, a według artysty jest w rodzaju przesyłania obecności.
Marek „Rogulus” Rogulski dedykuje „Pre sent” samej dyscyplinie performansu w szerszym kontekście. Sugeruje też interpretacje tytułowego działania wobec aktualnych wydarzeń światowych i podkreśla, że interesuje go głębsza kwestia niż wystąpienie perfomans. Natomiast stawia na performowanie problemu sztuki. „Problem of art” jest istotny dla świadomości artystycznej przy współczesnej wiedzy, nowej humanistyce i kognitywistyce, jak również realiach instytucji i rynku sztuki. Skłania do pytania, czy „problem sztuki” może pełnić funkcje zapładniającą i poszukiwań artystycznych.
wtorek / paź 1, 2024 / 17.00 / GAFU
—
Marek „Rogulus” Rogulski
Artysta multimedialny, rzeźbiarz, malarz, performer, teoretyk sztuki. Urodzony w 1967 roku w Gdańsku; w latach 1985–1990 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej zrealizował w 1983 roku. Trzy lata później został członkiem grupy muzycznej Terra Nostra, a w 1989 roku dołączył do grupy artystycznej Pampers Maxi; w kolejnych latach działał w kolektywach Ziemia Mindel Wurm, Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, OBPW oraz w licznych formacjach muzycznych. W latach 1990–1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych – Galeria C 14; współpracował wówczas z formacją artystyczną Totart i Galerią Wyspa. Od 1992 roku prowadzi Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Serc, która prowadziła różne miejsca prezentacji sztuki i galerie (m.in. Auto da fe, Spichrz 7, Spiż 7, ICS, MuesseuM). W latach 1992–1994 był wiceprezesem fundacji Otwarte Atelier, działającej w dawnej Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Od roku 2017 prowadzi Instytut Cybernetyki Sztuki i MuesseuM w gdańskiej Osowej („Wielki Zderzacz ArtHadronów”). Wypracował szereg pojęć, które stosuje w odniesieniu do problematyki sztuki współczesnej: „Poza Postmodernizm”, „Steerage”, „Nowy Totalizm”, „Epihumanistyka”. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.