Magdalena Mellin, Monika Wińczyk. FIGURY FIZYCZNE – ZAKWAS

Performatywny duet liryczno-fizyczny.

Głównym obszarem poszukiwań artystek jest ciało i różne reprezentacje tego ciała  poprzez jego mięsność, wspomnienie, spojrzenie, czy miłość. Monika Wińczyk specjalizuje się w przekroczeniowym performance fizycznym i dźwiękach. Natomiast przestrzeń Magdaleny Mellin to obrazy i słowo, traktowane wszechstronnie: znaczeniowo i rytmicznie. Melodię performance tworzą powtarzalność, refrenizm i zapętlenie.

Ich działania balansują na liryczności tekstu rozstawionego w figurze performatywnej naciskającej na fizyczne granice wytrzymałości artystek. Performance mocno osadzony jest w ciele. Dwa współzależne ciała artystek splatające się w jedną rzeźbę i/lub figurę.

Całość to kombinacja obrazu i słowa składające się na dynamiczna kompozycję performance, którą można traktować jako komunikat kobiety we współczesnym świecie. Zestaw fizycznych figur performatywnych jako manifest artystek, bezkompromisowy w intymności i szczerości swojego wyznania, nabiera jednak charakteru ogólnoludzkiego.

wtorek / paź 1, 2024 / 18.45 / City Campus Ostravské univerzity

Magdalena Mellin

Artystka wizualna, performerka, malarka, autorka tekstów, poetka. Urodzona w 1984 roku, uzyskała w 2015 roku tytuł doktory sztuk na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; swoją edukację uniwersytecką wzbogaciła o stypendium na Sabancı University w Stambule. Uczestniczyła również w dwuletnim programie Dutch Art Institite „Visual Art and Research” w Holandii. W latach 2013–2017 była rezydentką Kolonii Artystów, gdzie w ramach otwartych pracowni zaczęła trwającą do dziś artystyczną współpracę z Moniką Wińczyk. Swój performerski projekt „Dialogi nie/przeprowadzone, listy nie/wysłane” prezentowała m.in. na Month of Performance Art w Berlinie (2015) oraz na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie (2015).
Jest autorką publikacji What Happens Behind This Wall, Stays Behind This Wall (2012) oraz Skaryfik(s)a))cja (2018). Jej teksty poetyckie publikowane były również na łamach portalu Splesz, warszawskiego czasopisma „Wakat” czy też w zbiorze manifestów Death of Patriarchy. Manifestos – The Revolution is now!
W 2018 roku razem z Kajetanem Hajkowiczem i Hubertem Wińczykiem stworzyła prezentowany w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia w ramach konkursu „OFF: Premiery/Prezentacje” spektakl Bez_Tytułu, który miał swoją kontynuację na festiwalu Malta w 2020 roku.
Od 2021 roku Mellin organizuje „Farbowanie” – cykliczne spotkania wokół performansu w Klubie Farby w Poznaniu, który prowadzi wspólnie z Andrzejem Masko. W 2023 roku brała udział w konkursie „A-Kumulacje 2023”, będącym częścią Kaliskiego Biennale Sztuki, oraz w 19. Mózg Festivalu w Bydgoszczy.
W swojej twórczości stara się uchwycić procesualny i fizyczny aspekt obrazu w przestrzeni doświadczenia, wspomnienia i wyobrażenia.

Monika „Mona” Wińczyk

Artystka i aktywistka pochodząca z Poznania, urodzona w 1977 roku. Działa zarówno indywidualnie, w duetach (Monster Hurricane Wihajster, Mellin & Wińczyk) oraz w innych konstelacjach osobowych. Obszarem jej działań są empatia wobec wszelkich istot/zjawisk i ich emancypacja, szeroko pojmowana natura, której towarzyszy ból, brak samoakceptacji, konflikt pokoleniowy, niestabilność, tęsknota za adoracją i przemoc.
Była współkuratorką Festiwalu Performance i Eksperymentu Dźwiękowego „Dragon odBity – 8 bitów” (2011) oraz festiwalu „DIE FENSTER – Wychylenia sztuki: performance, dźwięk, ruch” (2014); zainicjowała też następujące wydarzenia: „Performance art jam session”, „MHW poleca” oraz „Monoformance” w Poznaniu. Uczestniczyła w następujących festiwalach i konkursach: „Widma Malingradu”, „CBL”, „Obserwatorium Miejskie” (Toruń), „Friv” (Poznań), „V-Day – Dni Wykluczonych Ciał” (Poznań), „NSK”, „Sopot Non-Fiction”, „Queer Fest”, „OFF:premiery” (Poznań), „SzekspirOFF” (Gdańsk), „Anima Mundi #2” oraz w projektach wsparcia dla uchodźców: „Zaadoptuj kamizelkę”, „Galeria bez domu”, „Po_sąsiedzku”. Występowała w spektaklach Ofelia_remix, Nomadka, Re_wolta, Ostatnia wieczerza, Wina Pramatki, Stoję na brzegu rzeki, Stormy protest song, a także w operze Napój miłosny. Wyreżyserowała także spektakle mono czy stereo? i Try walking in my shoes; obecnie pracuje nad kolejną sztuką teatralną – TEKKK-Ło spada na Ziemię, a scenariusz, którego jest autorką, został nagrodzony w konkursie „OFF:premiery” przez Teatr Ósmego Dnia.Współorganizowała „czarny protest” i Manify w Poznaniu oraz wystawy Polka w budowie”. Jest członkinią BVP projektu kolektywu Caldodecultivo oraz obozu dla klimatu. W latach 2022–2023 brała udział w projekcie „Współdziałanie w kulturze”, organizowanym przez Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu. Współpracowała z kompozytorem Rafałem Zapałą przy realizacji Operki o mizofonii oraz z zespołem KakofoNIKT i Jackiem Hałasem przy koncercie Wszystkie końce świata.