Artur Tajber, performance z cyklu JUNCTIONS…

Cykl rozpoczęty w roku 2022, jako kontynuacja projektów: TIMEMIT (2011-2022), TABLEABLE, (1999-1012), orient-akcja / okcydent-akcja (1991-2001) – projekty te koncentrują się na obserwacji i interpretacji ludzkich zachowań w obszarach podlegających procesom cywilizacyjnym.

wtorek / paź 1, 2024 / 16.15 / GAFU

Artur Tajber

Artysta intermedialny. Urodzony w 1953 roku w Katowicach, studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu oraz na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie w 1978 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Adama Marczyńskiego, a cztery lata później podjął pracę; obecnie jest tam zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego. Przez 25 lat (1982–2007) był pracownikiem Katedry Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Założyciel Międzywydziałowej Pracowni Intermediów (2001–2007) i twórca jej programu, współautor tzw. minimów programowych kierunku studiów intermedia, kierownik Katedry Intermediów ASP w Krakowie (2007–2012), pierwszy dziekan (przez dwie kadencje) nowo utworzonego Wydziału Intermediów (2012–2020). Obecnie jest kierownikiem Katedry Zjawisk Sztuki i Pracowni Sztuki Pojęciowej na tym wydziale.
Sztukę akcyjną Tajber uprawia od połowy lat 70. Współzakładał formację performerską KONGER (1983–1993) oraz Stowarzyszenia Fort Sztuki (któremu prezesował w latach 1996–2007). Prowadzi pracę twórczą, badawczą, dydaktyczną, teoretyczną i organizacyjną w nurcie sztuki performansu. Tworzy cykle tematyczne (np. „ORIENT-AKCJA”, „OKCYDENT-AKCJA”, „WALK’MAN”, „TABLEABLE”, „TIMEMIT”), w których łączy różne media i środki ekspresji. Część jego prac po roku 1984 realizowana była w przestrzeni naturalnej (m.in. w południowej Polsce, północnej Szkocji, Irlandii Północnej, Norwegii) – większość z nich powstaje w kontekście konkretnej lokalizacji, uwzględniając panujące tam warunki. Od połowy lat 90. głównym źródłem motoryki jego performansów jest analiza ludzkiego zachowania w przestrzeni zurbanizowanej i organizowanej przez człowieka.
Prowadził kilka galerii (galerię gt, Galerię Pryzmat) oraz wiele międzynarodowych projektów artystycznych i badawczych – jako autor, kurator lub w ramach współpracy (m.in.: „AKCJA” w Galerii BWA i Bunkrze Sztuki w Krakowie, „Territories Nomades”, dwutygodnik „Fort Sztuki”, „TIMEMIT”, „MetaMuzeum”, „Aesthetics & Bias”), zrealizował dwa programy badawcze finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, jest też redaktorem cyklu wydawniczego „Metamuzeum – artyści performance o sztuce performance” (trzy pierwsze tomy wydano dzięki funduszom od NCN). Swój dorobek artystyczny prezentował w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej oraz w Azji. W 2022 roku obchodził czterdziestolecie pracy akademickiej, a jesienią tego roku będzie miała miejsce 50. rocznica jego udziału w publicznym obiegu sztuki.