osoby artystyczne

Gorlitz, Niemcy / Germany
20-21.6.2024
Ostrava, Czechy / Czech Republic
1-3.10.2024
Gorlitz, Niemcy / Germany
20-21.6.2024
Gorlitz, Niemcy / Germany
20-21.6.2024
Ostrava, Czechy / Czech Republic
1-3.10.2024

Janusz Bałdyga

Performer, autor obiektów. Urodzony w 1954 roku w Lublinie, studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1979 roku obronił dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Członek i współzałożyciel grupy artystycznej Pracownia Dziekanka (1976–1981), od 1979 roku członek Akademii Ruchu. Obecnie wykłada na Wydziale Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, gdzie prowadzi Pracownię Sztuki Performance. Brał udział w licznych wystawach, sympozjach i manifestacjach artystycznych w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Szkocji, Austrii, Rosji, Tajwanie, Szwajcarii, Izraelu, Norwegii, Hiszpanii, Japonii, Indonezji, Ukrainie, Chinach i USA. Wypracował swój oryginalny styl, konsekwentnie redukując język i środki artykulacji. Elementem konstrukcyjnym działań performerskich artysty i narzędziem opisywania przezeń przestrzeni staje się jego ciało. Ich podtekst społeczny, polityczny czy filozoficzny odwołuje się do konkretnej tradycji, a zarazem nie zaciera uniwersalnego wymiaru indywidualnych komunikatów.


Dariusz Fodczuk

Artysta wizualny, performer. Urodzony w 1966 roku w Piszu, studiował na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie oraz na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pracuje na Wydziale Sztuki Mediów, Fotografii i Filmu Eksperymentalnego Akademii Sztuki w Szczecinie. Jego działania odwołują się do poczucia godności i wolności, przybierając często formę krytycznego sprzeciwu wobec kontroli w sztuce, kulturze i jej instytucjach. W realizowanych na przestrzeni lat pracach wideo i instalacjach zajmuje stanowisko wobec rasizmu i antysemityzmu. W swoich ostatnich działaniach podejmuje często temat pracy, rozumianej jako podstawowy element procesu poznawczego. Jego dzieła pokazywane były na ponad 200 festiwalach i wystawach zbiorowych oraz ponad 40 indywidualnych pokazach i wystawach w Polsce, Europie, Ameryce Północnej i Azji.


Edka Jarząb

Artystka dźwiękowa wywodząca swoje działania z praktyki głębokiego słuchania, posługuje się nagraniami terenowymi, elektroniką, rozszerzonymi technikami wokalnymi, falami radiowymi i różnymi obiektami. Komponowała audiosferę dla performatywnych działań, m.in.: w Komunie Warszawa czy berlińskim Sophiensæle, tworzy również instalacje dźwiękowe i słuchowiska radiowe. Skłania się ku fizycznym doznaniom dźwięku i refleksji nad percepcją jako doświadczeniem relacyjnym. Jej teksty można znaleźć w publikacjach na temat ekologii dźwiękowej czy biopolityki głosu i przestrzeni publicznej. Była rezydentką eksperymentalnego studia WORM w Rotterdamie; jest stałą współpracowniczką interdyscyplinarnej platformy Q-O2 z siedzibą w Brukseli.


Jerzy Kosałka

Artysta multimedialny. Urodzony w 1955 roku w Będzinie, w 1981 roku uzyskał dyplom z malarstwa we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, gdzie następnie, w latach 1983–1987, był zatrudniony jako asystent w pracowni prof. Zbigniewa Karpińskiego. Pracując na uczelni, dołączył do redakcji wydawanego przez studentów psychoaktywnego magazynu „Luxus”. Po stworzeniu grupy Legendarny Luxus uczestniczył w większości jej wystąpień artystycznych. W 1995 roku debiutował jako indywidualny artysta wystawą „Skromnie, bez luksusu” we wrocławskiej Galerii Miejskiej; brał też udział w licznych projektach zbiorowych. W swej działalności artystycznej używa różnych technologii i mediów maluje, buduje obiekty, makiety, tworzy instalacje, interweniuje w przestrzeni publicznej, uprawia performens. Jego dorobek został omówiony w monografii Kto chce niech wierzy, Kosałka Jerzy, wydanej w 2021 roku przez wrocławski Ośrodek Kultury i Sztuki. W tym samym roku artysta zaczął prowadzić we Wrocławiu swój autorski projekt wystawienniczy, Galerię u Kosałki.


Tomasz Opania

Urodzony w 1970 roku w Gliwicach, dyplom z rzeźby zrealizował w 1994 roku w PWSSP we Wrocławiu. W 1993 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a rok później stypendium rządu Konfederacji Szwajcarskiej dla młodych artystów. W latach 1994–1996 studiował w École Supérieure d’Arts Visuels (ÉSAV) w Genewie. Od 1996 roku pracuje na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, gdzie prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performansem, działaniami w przestrzeni publicznej, projektowaniem i wdrażaniem nowych formatów prezentacji sztuki („Chwilówka”, „Wrocław – wejście od podwórza”). Buduje obiekty, wynalazki, „narzędzia sztuki”, maszyny lub przyrządy służące do aktywnego odbioru sztuki, wykorzystując różne techniki bądź współpracując z fachowcami. Są to rzeźby partycypacyjne, angażujące widza i/lub zmuszające go do przyjęcia prognozowanej postawy. Tworzy również atrybuty, które wykorzystuje w wystąpieniach publicznych. Swoje prace traktuje jako komentarz do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej i otaczającej go rzeczywistości. Zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych i brał udział w wielu ekspozycjach zbiorowych w Polsce i za granicą.


Jarosław Słomski

Rzeźbiarz i performer. Urodzony w 1994 roku w Pyskowicach, absolwent rzeźby na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tworzy rzeźby, obiekty i instalacje, eksploruje metatematy pamięci i tożsamości śląskiej, narodowej i indywidualne doświadczenie codzienności. Jego prace nierzadko są wyrazem tęsknoty za metafizyką, którą znajduje w pozornie prozaicznych sytuacjach i przedmiotach. Czasami ironicznie, czasami poważnie opowiada o swojej rzeczywistości. W 2023 roku był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor i uczestnik takich wystaw, jak:
(Nie) Obecność”, performans, Muzeum Architektury we Wrocławiu;
Wrocław Off Gallery Weekend”; „Entropia in situ”,
Muzeum w Budowie, Fundacja In Situ w Sokołowsku;
Masa krytyczna #”, Fundacja Wyspa Progress, Laboratorium w Gdańsku;
Nie oglądaj się za siebie”, Triennale Rysunku, Muzeum Współczesne Wrocław;
XX Survival”, Szpital Betania we Wrocławiu; „Ostrale” Biennale O21, Drezno.


Wiktoria Sobota

Narodziny w roku 2000. Artystka mediów poszukująca głównie w ruchu – najlepiej wolnym, nieokiełznanym, z wnętrza. Jej najnowszym zainteresowaniem jest sztuka szydełkowania, video art oraz szminkowanie (upiększanie – obrzydzanie). Eksploruje nienarodzone, spaja ze sobą kontrastowe emocje, które przekłada na swoje ciało w szerokim pojęcia na temat ruchu, działa aktywistycznie.
Swoje odnajdywanie kreowała jako tancerka w spektaklach w Poznaniu (Pendulum (Scena Robocza) – Bezkres ludzkiej niewinności; Grupa Analog – Try walking in my shoes), Lęborku (Teatr Tańca Jeszcze Pięć Minut – O przyjemności; Rzeka; Oswajanie; Eksperyment;), Gdyni (Teatr Muzyczny w Gdyni – Szepty Serc).
W 2020 roku została wyróżniona w konkursie „Sztuka Izolacji” organizowanym przez Bydgoskie Centrum Sztuki proponując swój materiał filmowy z wykorzystaniem ruchu. W tym samym roku wystąpiła jako główna postać w filmie krótkometrażowym „Manifesto of The Living Body”, który został doceniony w konkursie Cinerama Fest. Jako choreografka działała przy tworzeniu teledysków, w 2022 została wyłoniona na drodze konkursu do przeprowadzenia warsztatów w Centrum Tańca Pendulum na których skupiała się na temacie echa, medytacji.
W 2023 roku otrzymała trzecią nagrodę w przeglądzie performatywnym w Poznaniu „Trybuna – performance w procesie” prezentując solową pracę, działając ruchem, dyktafon owym dźwiękiem zbieranym przez kilka lat oraz własnoręcznie robionym kostiumem. Opowiadała o przejściu, owodni w której się rodzimy i która powoli się w nas wchłania. W obecnym roku działała przy kolektywie feministycznym „Femme Brutal” w Norwegii (Oslo, Bergen) gdzie zajmowała się działaniem choreograficznym w zespole Siory. Obecnie pracuje przy spektaklu „Tekkk-ło spada na Ziemię” w Poznaniu w reżyserii Moniki Wińczyk. 


Joanna Urbańska

Urodzona w 2000 roku artystka zajmująca się głównie sztuką performansu, instalacją i rzeźbą. W swoich pracach zgłębia naturę człowieka, skupiając się na jego rolach społecznych i różnorodności. Aktualnie koncentruje się na pojęciach pamięci, pamięci pokoleniowej i traumy. Interesuje się przesuwaniem granic, wychodząc z założenia, że dzieło ma zawsze tworzyć nowe relacje, przybliżające odbiorcę do artysty i vice versa. W swoich badaniach poszukuje naturalnego kontaktu z widzem, który jest zawsze częścią dzieła. Swoje działania realizowała m.in. w Galerii Labirynt w Lublinie (festiwal Performance Platform 2023), Ośrodku Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim (Międzynarodowy Festiwal Sztuki „Interakcje”, 2023), na Praça Luís de Camões w portugalskim Lagos (Festival Verão Azul, 2023, działanie kolektywne) i w Teatrze KTO w Krakowie (przegląd performansów „aKTOmar”, 2022, 2023).


Liliana Zeic (ona/jej)

Artystka wizualna, queerowa feministka, doktora sztuki. Pracuje z wideo, fotografią, obiektem oraz tekstem, tworząc intermedialne i performatywne projekty oparte na badaniach artystycznych. Finalistka Forecast Forum w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie w 2017 roku, laureatka nagrody publiczności w konkursie „Spojrzenia 2019: Nagroda Deutsche Bank”. Jej prace pokazywane były na ponad 140 wystawach grupowych i indywidualnych w Polsce i za granicą; znajdują się też w kolekcjach publicznych (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Współczesne Wrocław, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu). Pracuje na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, mieszka w Warszawie. Reprezentowana przez stołeczną galerię lokal_30. Pod nazwiskiem Liliana Zeic tworzy od lutego 2021 roku (wcześniej znana jako Liliana Piskorska).

_____________________

Paweł „Paide” Dunajko

Paweł „Paide” Dunajko, promotor kultury footworkowej w Polsce i na świecie, wydawca i organizator wydarzeń. Właściciel wytwórni kasetowych Outlines i Guides. Założona w 2016 roku wytwórnia Outlines, eksploruje najciekawsze trendy w muzyce klubowej z dużym naciskiem na szybkie tempa inspirowane chicagowskim footworkiem i nieoczywiste struktury rytmiczne. W działalności Outlines i Guides widoczna jest wyrazista kuratorska wizja właściciela wytwórni, Pawła „Paide” Dunajki, który w swojej praktyce wydawniczej korzysta z tradycji awangardy, minimalizmu graficznego i dźwiękowego.
Jako DJ, Dunajko, dzielił scenę z najważniejszymi przedstawicielami chicagowskiego footworku: DJ-em Rashadem, DJ-em Spinnem, Traxmanem, DJ-em Earlem; występował na festiwalu Unsound (2016) oraz dwukrotnie (2016, 2024) w Japonii.

_____________________

Osoby artystczne / studentki i studenci z Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie

Natalia Sara Skorupa (she/her)
Urodzona 18 stycznia 1999 roku w Szczecinie. Córka Beaty i Jerzego, z wykształcenia spcjolożka, filmowczyni i kuratorka. W swoich praktykach artystycznych skupia się na wszelkiego rodzaju formach audiowizualnych w kontekście seksualności i cielesności. Chętnie korzysta z medium performancu, w którym bada granice bólu w percepcji transgresji sztuki i relacji tworzonej między odbiorcą a artystą jako elementarne pojęcie uzewnętrznia lub tzw. Wiwisekcji artystycznej. W 2022 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jej prace zostały docenione m.in.: w Tajwanie, Dubaju, Singapurze, Meksyku, Niemczech, Czechach, Macedonii, Indiach, Chile, Włoszech, Austrii, Brukseli, Kolumbii oraz w kilkunastu miastach w Polsce.

Kacper Janowski
Artysta sztuk wizualnych, performer, student Akademii Sztuki w Szczecinie. Artysta traktuje sztukę jako formę zabawy, nadal odkrywając i eksperymentując z różnorodnymi mediami. W ostatnim czasie szczególnie fascynują go granice psychiczne oraz fizyczne, które sam posiada. Performancem zaczął się posługiwać stosunkowo niedawno, bo w styczniu 2024 roku. Jego akcje artystyczne zostały szybko zauważone, co zaowocowało m.in. udziałem w Festiwalu Performansu „Wykon II” organizowanym przez Galerię Ul w Gdańsku. Został również zaproszony przez Fundację Sztuki Performance do Lublina, aby poruszyć temat aktualnego stanu Europy i wykonać akcję performatywną podczas jednego z wydarzeń. Dzięki swoim intensywnym działaniom, artysta nawiązał współpracę z teatrami w Szczecinie. Brał także udział w polsko-niemieckim projekcie performatywnym „Mury Europy”. Obecnie pracuje nad wieloma projektami, które już wkrótce ujrzą światło dzienne.

Amelia Pelc-Gonera 
Łódzka artystka, której głównym zainteresowaniem od ponad dekady jest taniec i kultura hip-hop. Studentka 1. roku Sztuki Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Performansem zaczęła się interesować wraz z rozpoczęciem studiów, gdzie zaczęła szukać korelacji między tym rodzajem sztuki i ruchem. 

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz

Artysta performer, autor obrazów i obiektów. Urodzony w 1963 roku w Lipianach, w latach 1982–2014 mieszkał w Sopocie, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym i kulturalnym Trójmiasta – począwszy od okresu studiów na Uniwersytecie Gdańskim, przez zaangażowanie w działalności Teatru Ekspresji, SFINKS-a, Teatru Patrz Mi Na Usta, po solowe działania performatywne. Obecnie żyje i tworzy w Berlinie.

Od lat Dziemaszkiewicz tworzy również obrazy i obiekty. Pracuje, wykorzystując autorską technikę „tape art”, w której podstawowym narzędziem i jednocześnie materiałem jest taśma klejąca, co jest naturalną konsekwencją i ewolucją jej użycia w performansach artysty. Taśma i ciało twórcy były zawsze ważnymi elementami jego prac.

Transgeniczna i transseksualna praca Dziemaszkiewicza ma na celu łączenie przeciwieństw, stawianie pytań o granice pomiędzy człowieczeństwem a zwierzęcością. Jego twórczość sięga po przeczucia, instynkty, emocje, a nadrzędną zasadą jest szczerość. Bezkompromisowość wobec ograniczeń społecznych tworzy niepowtarzalny język wypowiedzi artystycznej. Artysta jest taki, jaki sam chce siebie i swoje dzieło wykreować – w imię wolności każdej jednostki ludzkiej. Sztuka Dziemaszkiewicza była prezentowana m.in. w USA, Chinach, Francji, Niemczech, Turcji, Czechach, Kanadzie. Twórca w pełni identyfikuje się ze swoim dziełem.


Barbara Gryka

Artystka, performerka. Urodzona w 1992 roku, pochodzi z Końskowoli koło Puław. Od szóstego roku życia przez dziesięć lat tańczyła w zespole ludowym. Studiowała na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2019 roku uzyskała dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki. Pracuje i mieszka w Lublinie i Warszawie.

Jako twórczyni zajmuje się działaniami performatywnymi – pracuje z ludźmi, również tymi nieparającymi się sztuką, czego nauczyła się od swej matki, Beaty. Jej ulubionym zajęciem jest rozmawianie, lubi też podglądać inne osoby, ich zachowania, styl życia. W projekcie „Architektura od Środka” odwiedzała swoich sąsiadów na osiedlach Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, pukając do ich drzwi i prosząc o rozmowę; planuje dalsze wizyty na modernistycznych polskich blokowiskach. Z kolei w performansie Taniec Motocykli przewodziła grupie ośmiu mężczyzn na motocyklach, tańcząc lubelski taniec ludowy.

Jest laureatką nagrody głównej „Artystycznej Podróży Hestii” (Warszawa, 2019), Konkursu Fundacji Szara Kamienica (Kraków, 2019), Teatru Zagłębia (Sosnowiec, 2020), Międzynarodowego Konkursu na Intermedialne Dzieło Sztuki ICIA (Kraków, 2022). Swoje prace prezentowała m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, Manifesta 14 w Prisztinie, Galerii Narodowej w Pradze, Galerii Labirynt w Lublinie, Bangkok Art and Culture Centre, Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu oraz na Kaunas Biennal w Kownie. Odbyła rezydencje w Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie (MACBA), Residency Unlimited, Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Atenach (EMST), galerii PLATO w Ostrawie, Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie i w wielu innych instytucjach.


Maciej Kryński

Performer, reżyser, muzyk i artysta wizualny urodzony w 1996 roku. W swojej twórczości łączy doświadczenie sceniczne z mediami wizualnymi. Studiował performans na University of the Arts London oraz ukończył Wydział Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Interesuje się politycznym, teatralnym i per formatywnym wymiarem sceny, ale także kontekstami architektonicznymi, rzeźbiarskimi i społecznymi. Twórca akcji performatywnych, spektakli teatralnych i instalacji. Swoje prace prezentował w Polsce i za granicą w ramach współpracy instytucjonalnej, a także podczas festiwali i rezydencji artystycznych, m.in. w Galerii Wozownia w Toruniu, Teatrze Zawirowania w Warszawie, Studio Theatre i Platform Theatre w Londynie oraz podczas Wrocław Off Gallery Weekend, Light Move Festival w Łodzi, Centrale Festival w Fano czy CSM Alive Festival.


Robert Kuśmirowski

Performer, autor instalacji, obiektów, fotografii, rysunków. Urodzony w 1973 roku w Łodzi, w latach 1998–2003 studiował na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rzeźby Monumentalnej prof. Sławomira Mieleszki. W roku akademickim 2002/2003 przebywał na stypendium w Pracowni Metalu i Modelowania na Rennes 2 University oraz w Musée des beaux-arts de Rennes. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, Johnen Galerie w Berlinie i galerią Guido Costa Projects w Turynie. Jest laureatem Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk wizualnych za 2011, Paszportów „Polityki” za rok 2005 rok oraz wielu innych nagród. Od 2007 roku zatrudniony w Zakładzie Intermediów Instytutu Sztuki Pięknych macierzystej uczelni oraz w Sammer Academy w Salzburgu (2013–2014). Mieszka i pracuje w Lublinie.

Większość jego prac oparta jest na rekonstrukcji i kopiowaniu starych przedmiotów, dokumentów, fotografii, a raczej tworzeniu ich łudząco podobnych imitacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Zawsze jednak cechują się obsesyjną dokładnością i skrupulatnością. W większych instalacjach ujawnia się też kolekcjonerskie zamiłowanie artysty – nagromadzone przedmioty tworzą trudne do ogarnięcia zbiory, określone przez Joannę Mytkowską jako „barok nadmiaru i entropia detali”. W ten sposób Kuśmirowski odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej z odległej i nieco bliższej przeszłości, powoli znikającej pod kolejnymi warstwami czasu. Dzięki temu w jego realizacjach ujawnia się też wątek wanitatywny – odtwarzanie minionej kultury materialnej staje się sposobem podejmowania tematów krótkotrwałości, przemijalności i śmierci. Podobny charakter mają też jego akcje i działania performerskie, czasami uzupełniane komponowaną przez niego muzyką.


Magdalena Mellin

Artystka wizualna, performerka, malarka, autorka tekstów, poetka. Urodzona w 1984 roku, uzyskała w 2015 roku tytuł doktory sztuk na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; swoją edukację uniwersytecką wzbogaciła o stypendium na Sabancı University w Stambule. Uczestniczyła również w dwuletnim programie Dutch Art Institite „Visual Art and Research” w Holandii. W latach 2013–2017 była rezydentką Kolonii Artystów, gdzie w ramach otwartych pracowni zaczęła trwającą do dziś artystyczną współpracę z Moniką Wińczyk. Swój performerski projekt „Dialogi nie/przeprowadzone, listy nie/wysłane” prezentowała m.in. na Month of Performance Art w Berlinie (2015) oraz na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie (2015).

Jest autorką publikacji What Happens Behind This Wall, Stays Behind This Wall (2012) oraz Skaryfik(s)a))cja (2018). Jej teksty poetyckie publikowane były również na łamach portalu Splesz, warszawskiego czasopisma „Wakat” czy też w zbiorze manifestów Death of Patriarchy. Manifestos – The Revolution is now! W 2018 roku razem z Kajetanem Hajkowiczem i Hubertem Wińczykiem stworzyła prezentowany w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia w ramach konkursu „OFF: Premiery/Prezentacje” spektakl Bez_Tytułu, który miał swoją kontynuację na festiwalu Malta w 2020 roku.

Od 2021 roku Mellin organizuje „Farbowanie” – cykliczne spotkania wokół performansu w Klubie Farby w Poznaniu, który prowadzi wspólnie z Andrzejem Masko. W 2023 roku brała udział w konkursie „A-Kumulacje 2023”, będącym częścią Kaliskiego Biennale Sztuki, oraz w 19. Mózg Festivalu w Bydgoszczy. W swojej twórczości stara się uchwycić procesualny i fizyczny aspekt obrazu w przestrzeni doświadczenia, wspomnienia i wyobrażenia.


Jagna Nawrocka

Artystka multimedialna, performerka, choreografka i badaczka ruchu urodzona w 1996 roku. Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania we Wrocławiu (2019) oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (2024). Studiowała taniec na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, ukończyła kurs Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu i Szkole Kem w Warszawie. W swojej pracy artystycznej bada różne strategie choreograficzne, wykorzystując fotografię, tekst, tkaninę, rysunek, rzeźbę i performans. Koncentruje się na medium partytur ruchowych jako narzędziu do planowania współistnienia i archiwizowania tego, co niewidzialne. Jest zaangażowana w spekulatywne projekty (post-)artystyczne, pracuje z wyobraźnią somatyczną i tworzeniem kolektywnej wiedzy poprzez wymianę doświadczeń sensorycznych. Bada queerowe praktyki pokrewieństwa, manifestacje pożądania, głosy nieposłuszeństwa i gesty miłości w obliczu kryzysu. Jest członkinią Akademii Ruchu Queer i współtwórczynią audycji radiowej SCORE ME QUEER w Radiu Kapitał. Występowała w Komunie Warszawa, Scenie Roboczej Poznań, galerii PLATO w Ostrawie, Floating in Berlin, Brera Academy w Mediolanie. Jako stypendystka Culture Moves Europe wzięła udział w rezydencji ATLAS i wystąpiła na festiwalu ImPulsTanz w Wiedniu w 2023 roku. W tym samym roku rozpoczęła performatywny projekt partycypacyjny Longing to be Long, w ramach którego powstaje film tworzony we współpracy z Łódzką Szkołą Filmową.


Anna Steller

Performerka, tancerka i choreografka. Matka trójki. Urodzona w 1979 roku w Gdańsku; na scenie zaczęła występować w 1993 roku w tamtejszym Teatrze Dada von Bzdülow. Od wielu lat tworzy performanse oraz spektakle. Jako performerka koncentruje się głównie na przejrzystości i szczerości przekazu oraz radykalnych rozwiązaniach artystycznych. Interesuje ją praca z artystami o innych zainteresowaniach, negocjacja na polu sztuki, z której rodzi się nowa, świeża jakość. Interdyscyplinarność tańca i performansu to obszar, który twórczyni ta bada od lat, próbując zrozumieć i przekazać publiczności ważne dla niej treści i koncepcje.

Jest członkinią Plenum Osób Opiekujących Się, z którym zdobyła główną nagrodę na 7. Gdańskim Biennale Sztuki w 2023 roku. Swoje prace prezentowała m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, Gdańskiej Galerii Miejskiej, galerii Halo Kultura w Gdyni, Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika” w Bytomiu, Państwowej Galerii Sztuk w Sopocie, galerii Arts Station Foundation w Poznaniu, Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, na Maat Festivalu w Lublinie, Malta Festivalu w Poznaniu, festiwalu „Telling the Baltic” w Karlskronie, Miami Performance International Festivalu, FestivalL1 Contemporary Dance Festivalu w Budapeszcie, festiwalach „Body-Mind” w Warszawie, „Four Days” i Festival of Naked Form (oba w Pradze) oraz w Berlinie.

Uzyskała liczne stypendia i nagrody, m.in.: „Dance Web” na festiwalu tańca Impulstanz w Wiedniu (2003), stypendium Visegrad Fund (2014), Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl „Good Girl Killer”. W 2014 roku była ponadto stypendystką Alternatywnej Akademii Tanecznej przy Art Station Foundation w Poznaniu. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Marek „Rogulus” Rogulski

Artysta multimedialny, rzeźbiarz, malarz, performer, teoretyk sztuki. Urodzony w 1967 roku w Gdańsku; w latach 1985–1990 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej zrealizował w 1983 roku. Trzy lata później został członkiem grupy muzycznej Terra Nostra, a w 1989 roku dołączył do grupy artystycznej Pampers Maxi; w kolejnych latach działał w kolektywach Ziemia Mindel Wurm, Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, OBPW oraz w licznych formacjach muzycznych. W latach 1990–1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych – Galeria C 14; współpracował wówczas z formacją artystyczną Totart i Galerią Wyspa. Od 1992 roku prowadzi Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Serc, która prowadziła różne miejsca prezentacji sztuki i galerie (m.in. Auto da fe, Spichrz 7, Spiż 7, ICS, MuesseuM). W latach 1992–1994 był wiceprezesem fundacji Otwarte Atelier, działającej w dawnej Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Od roku 2017 prowadzi Instytut Cybernetyki Sztuki i MuesseuM w gdańskiej Osowej („Wielki Zderzacz ArtHadronów”). Wypracował szereg pojęć, które stosuje w odniesieniu do problematyki sztuki współczesnej: „Poza Postmodernizm”, „Steerage”, „Nowy Totalizm”, „Epihumanistyka”. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi.


Artur Tajber

Artysta intermedialny. Urodzony w 1953 roku w Katowicach, studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu oraz na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie w 1978 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Adama Marczyńskiego, a cztery lata później podjął pracę; obecnie jest tam zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego. Przez 25 lat (1982–2007) był pracownikiem Katedry Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Założyciel Międzywydziałowej Pracowni Intermediów (2001–2007) i twórca jej programu, współautor tzw. minimów programowych kierunku studiów intermedia, kierownik Katedry Intermediów ASP w Krakowie (2007–2012), pierwszy dziekan (przez dwie kadencje) nowo utworzonego Wydziału Intermediów (2012–2020). Obecnie jest kierownikiem Katedry Zjawisk Sztuki i Pracowni Sztuki Pojęciowej na tym wydziale.

Sztukę akcyjną Tajber uprawia od połowy lat 70. Współzakładał formację performerską KONGER (1983–1993) oraz Stowarzyszenia Fort Sztuki (któremu prezesował w latach 1996–2007). Prowadzi pracę twórczą, badawczą, dydaktyczną, teoretyczną i organizacyjną w nurcie sztuki performansu. Tworzy cykle tematyczne (np. „ORIENT- A K CJA”, „OKCYDENT-A K CJA”, „WALK’MAN”, „TABLEABLE”, „TIMEMIT”), w których łączy różne media i środki ekspresji. Część jego prac po roku 1984 realizowana była w przestrzeni naturalnej (m.in. w południowej Polsce, północnej Szkocji, Irlandii Północnej, Norwegii) – większość z nich powstaje w kontekście konkretnej lokalizacji, uwzględniając panujące tam warunki. Od połowy lat 90. głównym źródłem motoryki jego performansów jest analiza ludzkiego zachowania w przestrzeni zurbanizowanej i organizowanej przez człowieka.

Prowadził kilka galerii (galerię gt, Galerię Pryzmat) oraz wiele międzynarodowych projektów artystycznych i badawczych – jako autor, kurator lub w ramach współpracy (m.in.: „AK C JA” w Galerii BWA i Bunkrze Sztuki w Krakowie, „Territories Nomades”, dwutygodnik „Fort Sztuki”, „TIMEMIT”, „MetaMuzeum”, „Aesthetics & Bias”), zrealizował dwa programy badawcze finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, jest też redaktorem cyklu wydawniczego „Metamuzeum – artyści performance o sztuce performance” (trzy pierwsze tomy wydano dzięki funduszom od NCN). Swój dorobek artystyczny prezentował w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej oraz w Azji. W 2022 roku obchodził czterdziestolecie pracy akademickiej, a jesienią tego roku będzie miała miejsce 50. rocznica jego udziału w publicznym obiegu sztuki.


Monika „Mona” Wińczyk

Artystka i aktywistka pochodząca z Poznania, urodzona w 1977 roku. Działa zarówno indywidualnie, w duetach (Monster Hurricane Wihajster, Mellin & Wińczyk) oraz w innych konstelacjach osobowych. Obszarem jej działań są empatia wobec wszelkich istot/zjawisk i ich emancypacja, szeroko pojmowana natura, której towarzyszy ból, brak samoakceptacji, konflikt pokoleniowy, niestabilność, tęsknota za adoracją i przemoc.

Była współkuratorką Festiwalu Performance i Eksperymentu Dźwiękowego „Dragon odBity – 8 bitów” (2011) oraz festiwalu „DIE FENSTER – Wychylenia sztuki: performance, dźwięk, ruch” (2014); zainicjowała też następujące wydarzenia: „Performance art jam session”, „MHW poleca” oraz „Monoformance” w Poznaniu. Uczestniczyła w następujących festiwalach i konkursach: „Widma Malingradu”, „CBL”, „Obserwatorium Miejskie” (Toruń), „Friv” (Poznań), „V-Day – Dni Wykluczonych Ciał” (Poznań), „NSK”, „Sopot Non-Fiction”, „Queer Fest”, „OFF:premiery” (Poznań), „SzekspirOFF” (Gdańsk), „Anima Mundi #2” oraz w projektach wsparcia dla uchodźców: „Zaadoptuj kamizelkę”, „Galeria bez domu”, „Po_sąsiedzku”. Występowała w spektaklach Ofelia_remix, Nomadka, Re_wolta, Ostatnia wieczerza, Wina Pramatki, Stoję na brzegu rzeki, Stormy protest song, a także w operze Napój miłosny. Wyreżyserowała także spektakle mono czy stereo? i Try walking in my shoes; obecnie pracuje nad kolejną sztuką teatralną – TEKKK-Ło spada na Ziemię, a scenariusz, którego jest autorką, został nagrodzony w konkursie „OFF:premiery” przez Teatr Ósmego Dnia.

Współorganizowała „czarny protest” i Manify w Poznaniu oraz wystawy Polka w budowie”. Jest członkinią BVP projektu kolektywu Caldodecultivo oraz obozu dla klimatu. W latach 2022–2023 brała udział w projekcie „Współdziałanie w kulturze”, organizowanym przez Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu. Współpracowała z kompozytorem Rafałem Zapałą przy realizacji Operki o mizofonii oraz z zespołem KakofoNIKT i Jackiem Hałasem przy koncercie Wszystkie końce świata.